Logo’s en huisstijlen

Als een bedrijf een nieuw logo nodig heeft, of een nieuw bedrijf op zoek is naar een logo, gaan we om de tafel zitten (of achter de computer natuurlijk) om te bespreken wat de wensen eigenlijk zijn. Daarna ga ik creatief te werk. Dat begint met breedteschetsen. Ik probeer daarbij zo verschillend mogelijk na te denken door eigenlijk elke keer opnieuw te beginnen.

Uit de verschillende ontwerpen worden dan enkele favorieten gekozen, waar ik dan meer tijd in ga stoppen. Door dit finetunen komen we terecht bij diepteschetsen, waarbij de verschillend tussen de verschillende ontwerpen kleiner zijn.

Bij het diepteschetsen probeer ik steeds te kijken naar het sterkste element uit elke schets. Wat werkt wel, wat werkt niet. Zo kom ik gaandeweg steeds dichter bij de beste versie van het idee voor het logo. Nu het logo vast staat, kijk ik verder naar andere elementen, of kleurenschema’s die goed bij dit logo passen. In het voorbeeld van Keikes dakwerken heb ik het visitekaartje gebruikt om de logo’s te presenteren. Zo kon de opdrachtgeven goed zien welke uitstraling zijn bedrijf zou hebben met deze logo’s.